It’s here.

En wat zijn we er blij mee! Het nieuwste pareltje van Duitse komaf: de ARRI ALEXA 35. Dit gaat dé camera zijn voor de grootste commerciële producties in binnen- en buitenland. In de Amerikaanse reclame- en filmindustrie stappen productiehuizen, producers en DP’s namelijk over van oudere modellen op deze gloednieuwe camera. En dat is niet zomaar…

In deze blog delen we waarom ook wij de upgrade van de ARRI Mini naar de ARRI 35 hebben gemaakt, waarom dit juist ook voor klanten interessant is en als laatst geven we aan hoe wij deze grote investering van bijna een ton terug willen verdienen.

Nieuwe sensor

ARRI heeft zich het afgelopen decennia erg laten gelden met hun camera’s, zoals de ARRI Classic, Amira, Mini en Mini LF. Deze digitale camera’s staan niet per se bekend om de hoge specificaties zoals hoge resoluties of hoge framerates (voor slow motion beelden), maar juist om de natuurgetrouwe beelden en de filmische look die de camera’s produceren. Ondanks dat ARRI verschillende modellen camera’s uitbracht, deelden de camera’s wel dezelfde sensor (de ALEV3 sensor).

En nu is er eindelijk de opvolger met nieuwe sensor (de ALEV4 sensor). Deze opvolger zou eigenlijk al in 2021 gereleased worden, maar ARRI staat er bekend om niets te willen overhaasten en stelde de release verschillende keren uit. Eind vorig jaar kwam de camera dan eindelijk op de markt en nét voor de jaarwisseling ontvingen wij de onze.

De camera in actie op een van onze shoots.

Waarin is deze camera beter?

De vorige camera’s van ARRI hebben zich in de afgelopen jaren dus ontwikkeld tot de Hollywood standaard. Toch is het ARRI gelukt om een aantal grote verbeteringen door te voeren.

Dynamisch bereik
Het dynamisch bereik van een camera zegt iets over hoe groot het verschil kan zijn tussen het lichtste gedeelte van een shot (bijvoorbeeld witte wolken) en het donkerste gedeelte (bijvoorbeeld een zwart kledingstuk) zonder dat daarin details verloren gaan. Bij een camera die maar in een laag dynamisch bereik beelden vast kan leggen, zal er bijvoorbeeld geen detail meer zichtbaar zijn in óf het kledingstuk óf de wolken. Dit komt omdat het contrast te groot is om het vast te leggen. Doordat de ARRI 35 heel veel dynamisch bereik kan vastleggen (voor de kenners: 17+ stops!) zal zich dat bij deze camera niet snel voordoen.

Accuratere kleuren
De ARRI voorgangers van de 35 staan al bekend om de accurate kleuren. Met name de huidskleuren van mensen komen daarbij goed naar voren. Toch is het gelukt om ook op het gebied van de kleurverwerking te verbeteren en dan met name bij fellere kleuren, zoals neon verlichting. Dit kon bij oudere cameramodellen nog weleens clippen, waarbij details verloren gaan, maar dat is nu niet meer het geval.

Beter in het donker
Als je in de avond, buiten en zonder extra lampen wil filmen met deze camera, dan kom je ook een stuk beter uit dan voorheen. De ISO’s, die digitale voorinstellingen die regelen hoeveel licht de camera binnenkomt, zijn schoner dan voorheen. Ook zijn er nu speciale Enhanced Sensitivity ISO’s die ervoor zorgen dat de ruis (ongewilde gekleurde pixels) die toch optreedt bij hogere ISO’s, intern opgeruimd wordt.

Dus..
Wat hebben we hier nou écht aan zul je misschien wel denken? Als klant heeft het draaien met een ARRI camera voordelen. Doordat de kleuren vanuit de camera al accuraat en mooi zijn, kan er zo in de postproductie tijd bespaard worden op de kleurcorrectie. Bovendien kan de camera ook zonder kostbare lichtcrew en lampen mooie plaatjes opleveren: zowel met veel zonlicht (vanwege het dynamische bereik) als met weinig licht (gezien de schonere ISO’s). Dat betekent echter niet dat als deze camera gebruikt wordt, er geen kleurcorrectie uitgevoerd zal worden of dat er geen lichtcrew aanwezig is op set. In tegendeel zelfs! Als er budget is voor een ARRI 35 op een shoot, dan is er vaak ook budget begroot voor deze kostenposten. Maar het vertrekpunt van de camera is zo hoog dat je het als maker en klant absoluut kan overwegen.

De downside: een tikkie zwaarder

Het gaat niet vanzelf, het operaten van een ARRI 35. Sterker nog, je moet uitkijken dat je niet door je rug gaat. De camera, zonder lenzen, accu’s of randapparatuur weegt zo’n drie kilo. Ook is de camera wat breder en langer dan bijvoorbeeld onze ARRI Mini. Bij het handheld bedienen van de camera is een Easyrig dus eigenlijk wel een vereiste, maar gelukkig hebben we die!

Daan in actie met de ARRI 35

Verhuur

De ARRI 35 is ook bij ons te huur. En die verhuur nemen we serieus! Hoe dat zo is ontstaan leggen we je als laatst graag nog even uit.

Nadat we twee jaar geleden de ARRI Mini kochten, kregen we regelmatig verzoekjes van filmmakers uit ons netwerk of zij ook eens op deze camera konden draaien tegen een vergoeding. Als wij de camera niet gebruikten, gingen we daarop in. Dit werd langzaamaan een grotere inkomstenbron.

Huurders kwamen toen ook voor meer spullen dan alleen de camera en vroegen regelmatig “wat is jullie assortiment?”. Maar omdat we regelmatig op set staan, kunnen we daarop niet altijd snel antwoorden. Dus bouwden we een website om zo het aanbod uit te stallen en de huuraanvragen gemakkelijker te laten verlopen. We bedachten hiervoor een nieuwe merknaam: Productiehuis Rentals en via de website: productiehuisrentals.nl kunnen huurders nu gemakkelijk onze gear voor hun shoots aanvragen.

De reden waarom we de kostbare ARRI 35 konden kopen, is omdat we wisten dat onze huurders hierin ook interesse hadden. Via hen verdienen we nu een deel van de investering terug.

Onze nieuwe website voor verhuur.

Verder praten?

Ben jij nou net zo enthousiast over deze camera zoals wij dat zijn? Of ben je benieuwd en wil je de camera eens komen bewonderen? Neem dan contact op, want wij komen graag met je in contact! Dan delen we graag hoe wij denken dat deze camera van pas kan komen.

Nog ééntje dan, om het af te leren.